Diskursus Keberagaman Agama dan Implikasinya dalam Praksis Pendidikan Agama Kristen
Abstract
Abstract. This paper intended to show the praxis of Christian Religious Education (CRE) in the midst of religious diversity in Indonesia. This paper departed from the author's concern that religious diversity in Indonesia that is often to be the cause of conflicts in Indonesia. This study was conducted by making use of the approach of Cynthia M. Campbell's thoughts on religious diversity. The results of this study showed that biblical texts, that used to be the basis for being exclusive, need to be re-read to produce a more inclusive and tolerant meaning in the context of religious diversity in Indonesia. The results of the re-reading can then be implemented as teaching materials for CRE that can foster awareness of the students’ nationalism.
Abstrak. Tulisan ini bermaksud untuk memperlihatkan praksis Pendidikan Agama Kristen (PAK) di tengah-tengah keberagaman agama di Indonesia. Tulisan ini berangkat dari kegelisahan penulis di mana keberagaman agama di Indonesia sering menjadi penyebab konflik di Indoensia. Kajian ini dilakukan dengan memanfaatkan pendekatan pemikiran Cynthia M. Campbell tentang keberagaman agama. Hasil dari kajian ini memperlihatkan bahwa teks-teks Alkitab yang selama ini dijadikan sebagai dasar bersikap eksklusif perlu dibaca ulang untuk menghasilkan makna yang lebih inklusif dan toleran dalam konteks keberagaman agama di Indonesia. Hasil pembacaan ulang tersebut kemudian dapat menjadi bahan materi pengajaran PAK yang dapat menumbuhkan kesadaran hidup berbangsa dan bernegara para peserta didik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Browning, Don S. “Religious Education as Growth in Practical Theological Reflection and Action.” In Education for Citizenship and Discipleship, edited by Mary C. Boys. New York: The Pilgrim Press, 1989.
Campbell, Cynthia M. Berkat Yang Melimpah: Pendekatan Kristiani Terhadap Keberagaman Agama. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2015.
Digdoyo, Eko. “Kajian Isu Toleransi Beragama, Budaya, Dan Tanggung Jawab Sosial Media.” JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan) 3, no. 1 (February 18, 2018): 42–59. https://doi.org/10.24269/JPK.V3.N1.2018.PP42-59.
Ferguson, David. Church, State and Civil Society. United Kingdom: Cambridge University Press, 2004.
Hattu, Justitia Vox Dei. “Keterkaitan Pendidikan Kristiani Di Sekolah Dan Gereja.” Indonesian Journal of Theology 7, no. 1 (July 30, 2019): 25–45. https://doi.org/10.46567/IJT.V7I1.4.
Hughes, R. Kent. Genesis: Beginning and Blessing. Preaching the Word. Wheaton, Illinois: Crossway Books, 2004.
Hutabarat, Binsar Antoni, and H. Hans Panjaitan. “Tingkat Toleransi Antaragama Di Masyarakat Indonesia.” Societas Dei: Jurnal Agama Dan Masyarakat 3, no. 1 (April 24, 2016): 8–8. https://doi.org/10.33550/SD.V3I1.28.
Labobar, Kresbinol, and I Putu Ayub Darmawan. “DAMAI Model: A Conflict Resolution towards Peaceful Indonesia.” GNOSI: An Interdisciplinary Journal of Human Theory and Praxis 5, no. 2 (July 1, 2022): 15–27. http://www.gnosijournal.com/index.php/gnosi/article/view/188.
Lauterboom, Mariska. “Dekolonialisasi Pendidikan Agama Kristen Di Indonesia.” Indonesian Journal of Theology 7, no. 1 (July 30, 2019): 88–110. https://doi.org/10.46567/IJT.V7I1.8.
Little, Sara. Youth, World, and Church. Richmond, Virginia: John Knox Press, 1968.
Mas’udi, Mas’udi. “Kerukunan Dalam Keanekaragaman: Struktur Keberagamaan Masyarakat Pucakwangi.” Jurnal Theologia 29, no. 2 (December 27, 2018): 243–70. https://doi.org/10.21580/TEO.2018.29.2.2449.
Moberly, R. W. L. The Theology of the Book of Genesis. Leiden: Cambridge University Press, 2009.
Ngelow, Zakharia. Kekristenan Dan Nasionalisme: Perjumpaan Umat Kristen Protestan Dengan Pergerakan Nasional Indonesia, 1900-1950. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1994.
Ridderbos, N. Herman, and John Vriend. The Gospel According to John: A Theological Commentary. Grand Rapids Michigan: Eerdmanns, 1997.
Sefriyono. “Harmoni Dalam Perbedaan: Strategi Pengelolaan Keragaman Beragama.” Turãst: Jurnal Penelitian & Pengabdian 2, no. 1 (2014): 1–16.
Seymour, Jack L. Teaching the Way of Jesus: Educating Christians for Faithful Living. Nashville: Abingdon Press, 2018.
Siahaan, Harls Evan. “Mengajarkan Nasionalisme Lewat Momentum Perayaan Paskah: Refleksi Kritis Keluaran 12:1-51.” DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani 1, no. 2 (May 1, 2017): 140–55. https://doi.org/10.30648/DUN.V1I2.119.
Sidjabat, Binsen S. “Meretas Polarisasi Pendidikan Kristiani: Sebuah Pengantar Tentang Arah Pendidikan Kristiani Di Gereja, Akademia, Dan Ruang Publik.” Indonesian Journal of Theology 7, no. 1 (July 30, 2019): 7–24. https://doi.org/10.46567/IJT.V7I1.2.
Silaen, Victor. Bertahan Di Bumi Pancasila Belajar Dari Kasus GKI Yasmin. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih, 2012.
Suardana, I Made, and I Putu Ayub Darmawan. “Pillars Of Pluralistic Education For Christian Education In The Context Of Multicultural Indonesia.” Eduvest - Journal of Universal Studies 2, no. 1 (January 20, 2022): 64–74. https://doi.org/10.59188/EDUVEST.V2I1.327.
Suhendra, Ryan Hadi. “Imparsial Temukan 31 Kasus Intoleransi Selama Setahun.” CNN Indonesia, 2019. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20191117163821-32-449096/imparsial-temukan-31-kasus-intoleransi-selama-setahun.
Tafonao, Talizaro, and Prasetyo Yuliyanto. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Memerangi Berita Hoaks Di Media Sosial.” Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH) 2, no. 1 (June 18, 2020): 1–12. https://doi.org/10.37364/JIREH.V2I1.30.
Tung, Khoe Yao. Terpanggil Menjadi Pendidik Kristen Yang Berhati Gembala. Yogjakarta: Andi Offset, 2016.
Wijaya, Callistasia. “Setidaknya 200 Gereja Disegel Atau Ditolak Dalam 10 Tahun Terakhir, Apa Yang Seharusnya Dilakukan Pemerintah?” BBC News Indonesia, 2019. https://www.bbc.com/indonesia/indonesia-49494326.DOI: https://doi.org/10.30648/dun.v7i2.864
Article Metrics
Abstract view : 440 timesPDF - 529 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Dunamis telah terdaftar pada situs:
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Online ISSN : 2541-3945
Printed ISSN : 2541-3937
Copyright © Jurnal Dunamis 2016. All Rights Reserved.