Komodifikasi Agama dalam Holy Land Tour: Sebuah Tinjauan Sosiologi Agama

Sony Kristiantoro

Abstract


Abstract. For almost three decades, the Holy Land Tour (HLT) has become a prima donna for steady economical status Christians. The pastor becomes a central figure as a person who can be entrusted with the task of promoting, being a spiritual guide, so that he gets convenience and benefits both from the HLT Travel Bureau, and from his church members. This paper aimed to examine the role of church pastors in the city of Salatiga who participated in HLT activities, through interviews toward four pastors from various denominations, and also through data obtained from books or journal articles. The results of this study confirmed that HLT can bring goodness and renewal of faith for participants, but it must still be criticized considering the dangers of consumerism and personal pietism that ignore social piety.

Abstrak. Sudah hampir tiga dekade, Holy Land Tour (HLT) menjadi primadona bagi kalangan Kristiani dengan status ekonomi yang mapan. Pendeta menjadi sosok yang cukup sentral sebagai orang yang bisa diserahi tugas mempromosikan, menjadi pembimbing rohani, sehingga mendapat kemudahan dan keuntungan baik dari Biro Travel HLT, maupun dari anggota gerejanya. Tulisan ini hendak meneliti peran pendeta gereja yang ada di kota Salatiga yang pernah mengikuti kegiatan HLT, melalui wawancara yang dilakukan kepada empat orang pendeta yang berasal dari berbagai denominasi, dan juga melalui data yang didapatkan dari buku ataupun artikel jurnal. Hasil penelitian ini menegaskan bahwa HLT bisa membawa kebaikan dan pembaharuan iman bagi peserta, namun tetap harus dikritisi mengingat bahaya konsumerisme dan pietisme (kesalehan) personal yang bisa mengabaikan kesalehan sosial.


Keywords


holy land tour; commodification of religion; pastor; piety; consumerism; tur tanah suci; komodifikasi agama; pendeta; kesalehan; konsumerisme

Full Text:

PDF

References


Abercrombie, Nicholas, Stephen Hill, and Bryan S. Turner. Kamus Sosiologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Atmadja, Nengah Bawa. “Geria Pusat Industri Banten Ngaben di Bali Perspektif Sosiologi Komodifikasi Agama.” Jurnal Kawistara 4, no. 2 (August 17, 2014): 162–176. Accessed July 5, 2021. https:// jurnal.ugm.ac.id/kawistara/article/view/5670.

Baharun, Hasan, and Harisatun Niswa. “Syariah Branding; Komodifikasi Agama Dalam Bisnis Waralaba Di Era Revolusi Industri 4.0.” INFERENSI: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan 13, no. 1 (July 20, 2019): 75–98. Accessed July 5, 2021. http://dx.doi.org/10.18326/ infsl3.v13i1.75-98.

Eller, Jack David. “Religious Symbols and Specialist.” In Introducing Anthro pology of Religion: Culture to the Ultimate. New York: Routledge, 2007.

Husna, Asmaul. “Komodifikasi Agama: Pergeseran Praktik Bisnis Dan Kemunculan Kelas Menengah Muslim.” Jurnal Komunikasi Global 7, no. 2 (January 2, 2019): 227–239. Accessed July 5, 2021. http://www.e-repository.unsyiah.ac. id/JKG/article/view/12050.

Kaelan. Metode Penelitian Kualitatif Interdisipliner Bidang Sosial, Budaya, Filsafat, Seni, Agama, Dan Humaniora. Yogyakarta: Paradigma, 2012.

Kitiarsa, Pattana. “Menuju Sosiologi Komodifikasi Agama.” In Sosiologi Agama, edited by Bryan S. Turner. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Raco, J.R. Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik, Dan Keung gulannya. Jakarta: Grasindo, 2010.

Saliba, John. Understanding New Religious Movement. 2nd ed. Walnut Creek: Altamira Press, 2003.

Saputra, Ujang T. “Holy Land Tour Bagi Gereja-Gereja Kota Di Indonesia: Asumsi, Motivasi, Tujuan Dan Dampaknya.” Jurnal Penuntun 2, no. 5 (1995).

Segara, I Nyoman Yoga. “‘Bade Beroda’: Transformasi Dan Komodifikasi Budaya Dalam Upacara Ngaben Di Bali.” Mudra Jurnal Seni Budaya 35, no. 1 (April 21, 2020): 94–102. Accessed July 5, 2021. https://jurnal.isi-dps.ac.id/index.php /mudra/article/view/810.

Sumadikarya, Kuntadi. “Yang Sedang Digandrungi Warga Gereja Kota: Holy Land Tour: Suatu Ekskursi, Refleksi Dan Simbolisme.” Jurnal Penuntun 2, no. 5 (1995).

Zaenurrosyid, A., and Lucy Zulies Ulfiana. “Komodifikasi Agama Dalam Islamic Tourism Dan Aktivitas Ekonomi.” Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman 5, no. 1 (2016): 109–123. Accessed July 5, 2021. http://fkipunmas.blogspot. com/2012/12/pengaruh-.

Pedoman Pelaksanaan Gereja Kristen Indonesia. Jakarta: BPMS GKI, 2009.




DOI: https://doi.org/10.30648/dun.v6i1.407

Article Metrics

Abstract view : 1201 times
PDF - 767 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 DUNAMIS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Dunamis telah terdaftar pada situs:

View My Stats

Online ISSN : 2541-3945

Printed ISSN : 2541-3937

Copyright © Jurnal Dunamis 2016. All Rights Reserved.